top of page
Search

Afstudeeronderzoek: creatief begeleiden

Updated: Apr 18, 2022

In het laatste jaar van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (voltijd) aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg laten wij onze onderzoekende vaardigheden zien in de vorm van een afstudeeronderzoek. Dit valt te vergelijken met een scriptie, maar is iets vrijer in vorm. Ook een afstudeerpresentatie en beeldend werk komen in dit jaar aan bod.

In mijn geval is het onderzoek op te delen in een kunstedcuatief en kunsttheoretisch onderwerp.

In dit onderzoek vraag ik mij af op welke manier de docent jongeren van mbo-leeftijd kan begeleiden om creativiteit te stimuleren. Hierbij ligt de focus voornamelijk op de opleiding van mij afstudeerstage: SintLucas Eindhoven. Op deze opleiding bestaat een nieuw team dat kritisch kijkt naar de educatie op de opleiding en nieuwe vormen van educatie ontwikkeld. Tijdens de stage en in mijn onderzoek heb ik nauw samengewerkt met dit team.


De leidende richting van het onderzoek baseert zich op het persoonlijk leren, een vorm van educatie waarin de lerende zelf de touwtjes in handen heeft. De lerende bepaalt zelf, in individuele begeleiding met de docent, welke leerdoelen er gesteld worden. Dit resulteert in sterk verschillende leertrajecten waar gedifferentieerde en complexe groei kan ontstaan: elke lerende wordt uniek en vind aansluiting op de eigen werkveld, leefomgeving en toekomst.

De theorie achter deze vorm en het bevorderen van creativiteit stamt uit de boeken van Csiskzentmihalyi (1999, 2020) over creativiteit en flow. De conclusie van het onderzoek beschrijft de effecten van deze educatieve vorm en de rol die de docent kan vervullen.


Het onderzoek kan rond 15 mei gepubliceerd worden.


0 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page